Tělesná kultura 2010, 33(1):57-68 | DOI: 10.5507/tk.2010.004

Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol

Petr Jansa, Karel Kovář
Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, ČR

Článek poukazuje na pohybové aktivity v životním stylu učitelů základních škol. Jedná se o první a částečné zveřejnění výsledků dotazníkového šetření, kdy bylo dotázáno 750 učitelů s celorepublikovou návratností 612 dotazníků, tj. 81,6 %. Soubor učitelů byl rozdělen dle věku do tří kategorií - do 35, 36-45, 45 a více let s detailním popisem v textu. Z výsledků je zřejmé, že učitelé našeho souboru si uvědomují význam pohybových a sportovních aktivit, a to přes 91 % celkově, více ženy než muži. Článek se též zmiňuje o vybraných negativech spojených s aktivním životním stylem např. obezita, kouření a alkohol. Výsledky ukazují na velmi příznivé hodnocení učitelů základních škol z hlediska aktivního životního stylu. Výzkumné šetření je součástí výzkumných záměrů s označením MSM č. j. 0021620864, které bude pokračovat zjišťováním stejných determinant na středních školách.

Klíčová slova: učitel, životní styl, sport a pohybové aktivity, determinanty

Selected determinants of the primary shools teachers lifestyle

The article targets the physical activities in the lifestyle of the primary schools teachers. This is a first and partial publication of the results of the questionnaire survey when 750 teachers of these schools were interviewed with a return of 612 questionnaires, i.e. 81,6 %, covering all the republic. The teachers sampling was differentiated into three categories: 23-35 years, 35-45 years, 45 + years, with a detailed description indicated in text. It comes through that teachers of our sampling are aware of the relevance of the sport and physical activities (91 % of the total) with a 7 % difference on behalf of women. The article mentions also the determinants impeding these activities, e.g. obesity, smoking and alcohol. The results are pointing to the very promising evaluation of the primary schools teachers from the point of view of the active lifestyle. The research survey is a part of research programmes indicated under MSM No. 0021620864, which will continue by locating the same determinants at secondary schools.

Keywords: teacher, lifestyle, sport and physical aktivities, determinants

Vloženo: červen 2009; Zveřejněno online: únor 2010; Zveřejněno: leden 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jansa, P., & Kovář, K. (2010). Vybrané determinanty životního stylu učitelů základních škol. Tělesná kultura33(1), 57-68. doi: 10.5507/tk.2010.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blahutková, M., & Řehulka, E. (2001). Význam pohybových aktivit pro psychické zdraví učitele, trenéra a kouče. Brno: nakl. P. Křepela.
  2. Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
  3. Blažková, V., & Malá, P. (2007). Odvrácená strana učitelského povolání. Rodina a škola, 54(1), 20-21.
  4. Čech, A. (2008). Význam pohybových aktivit v životním stylu učitelů. Praha: DP UK FTVS.
  5. Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS.
  6. Linhart, J. et. al. (1996). Sociologický slovník II, P-Ž. Praha: Karolinum.
  7. Machonin, P., & Tuček, M. (1995). Česká společnost v transformaci: k proměnám sociální struktury. Praha: Slon.
  8. Sak, P., & Saková, K. (2004). Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda servis.
  9. Slepičková, I. (2009). Sociology of lifestyle. In P. Slepička et al. (Eds.), Sport and life style. Praha: Karolinum.
  10. Sovinová, H., Sadílek, P., & Csémy, L. (2008). Prevalence kuřáctví u dospělé populace ČR. Praha: SZÚ.
  11. Valjent, Z. (2008). Pokus o vymezení pojmu "aktivní životní styl". Česká Kinantropologie, 12(2), 42-52.
  12. Státní zdravotní ústav (2007. www.szu.cz.
  13. Obezita v ČR a ve světě (2007). www.trenovani.com/2007/10/21/obezita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.