Tělesná kultura 2012, 35(2):81-103 | DOI: 10.5507/tk.2012.011
Tělesná výchova na základních školách praktických v historickém pohledu
- Fakulta tělesné výchovy a sportu, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
Cílem tohoto příspěvku je nastínit vývoj tělesné výchovy vyučované na speciálních školách určených primárně pro děti s lehkým mentálním postižením. Těmito institucemi jsou míněny základní školy praktické (dříve zvláštní školy), které existují již od roku 1948.
Z analýzy historických i současných legislativních dokumentů a dalších pramenů týkajících se vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami vyplývá v podstatě neměnná tendence v týdenní dotaci výuky tělesné výchovy. S určitými výjimkami (zejména v obdobích 1953-1960 a 1978-1993) zůstávají ve vzdělávacím programu v každém ročníku tři hodiny týdně. Změny jsou zaznamenány spíše v obsahovém zaměření a organizačních záležitostech pojících se s výukou. Tento fakt souvisí bezpochyby se společenskými změnami ve všech oborech lidské činnosti a z postupného vytváření a vylepšování právních podmínek pro vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
S ohledem na množství a rozpracovanost přijatých zákonných ustanovení a předpisů lze konstatovat, že po zlomovém roce 1989 se na jedince se specifickými vzdělávacími potřebami, resp. s lehkým mentálním postižením zaměřovala legislativa podstatně více než v minulých obdobích.
Klíčová slova: zvláštní škola, speciální školství, lehké mentální postižení, tělesná výchova, školská legislativa
Physical education in practical elementary schools in the historical view
The aim of this paper is to outline how physical education taught at special schools intended primarily for children with mild intellectual disability has evolved. The institutions in question are special schools (officially referred to as "practical elementary schools"), which have existed since 1948. Research of both historical and contemporary legislation and other sources related to the education of children with specific educational needs indicates that there has essentially been no change in the weekly allotment of physical education. With the exception of periods 1953-1960 and 1978-1993, three hours a week have always been and continue to be set aside for physical education in every class. Any changes observed apply instead to the content of these lessons and organisational matters related to teaching. This fact is undoubtedly linked to the social changes that have taken place in all fields of human activity and the gradual formation and improvement of the legal conditions for the education of people with various disabilities. Given the quantity of legislation enacted it is fair to say that since the turning-point year of 1989 the legislation has paid considerably more attention to individuals with special educational needs, such as mild intellectual disability, than in previous periods - not only is there more legislation, it is also more detailed and thorough.
Keywords: special school, mild intellectual disability, special schools, mild intellectual disability, physical education, educational legislation
Vloženo: květen 2011; Zveřejněno online: leden 2013; Zveřejněno: březen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- (2004). Aktualizované učební plány zvláštních a pomocných škol. Učitelské noviny, 107(27), 16.
- Bednářová, E. (1973). Problematika zařazování dětí do škol pro mládež vyžadující zvláštní péče. Praha: Ústav školských informací.
- Černá, M., Novotný, J., Stejskal, B., & Zemková, J. (1995). Kapitoly z psychopedie. Praha: Karolinum.
- Eisová, A. (1983). Kapitoly z dějin psychopedie. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
- Karásková, V. (2005). Úvod do didaktiky tělesné výchovy žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Lejčarová, A. (2007). Úroveň vybraných koordinačních schopností žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení. Česká kinantropologie, 11, 61-71.
- Lejčarová, A. (2008a). Level of selected fitness abilities of pupils at practical elementary schools in relation to the aetiology of their intellectual disability. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 38(3), 45-54.
- Lejčarová, A. (2008b). Motor performance of pupils at practical elementary schools in relation to their degree of intellectual disability. Acta Univ. Carol. Kinanthrop., 44, 49-64.
- Ludvík, F. (1954). Školství pro mládež vyžadující zvláštní péče. Praha: SPN.
- Matějček, Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství: Vysokoškolská příručka pro filozofické a pedagogické fakulty. Praha: SPN.
- Mauer, J. (1917). Jak poznati duševně úchylné děti a kterak je učiti v pomocné škole. Praha: Stálý výbor českých sjezdů pro péči o slabomyslné a školství pomocné.
- Michalík, J. (2001). Obecné podmínky školské integrace v České republice. In O. Müller et al. (Eds.), Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (pp. 10-52). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Nejedlý, Z. (1948). Školský zákon/Projev ministra školství a osvěty prof. Dr. Zdeňka Nejedlého a text zákona o základní úpravě jednotného školství. Praha: Státní nakladatelství.
- Popelář, B. (1964). Úvod do speciální didaktiky dětí a mládeže duševně vadné. In V. Predmerský, V. Doutlík, V. Kalibán, & B. Popelář (Eds.), Psychopedie: Speciální pedagogika mládeže duševně vadné (pp. 85-107). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Prokeš, J. (1987). Školy pro mentálně postižené. In V. Šimůnková et al. (Eds.), Výchova a vzdělávání mládeže vyžadující zvláštní péči v Československu (pp. 51-70). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. (2005). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
- Slomek, Z. (1987). Školy pro mládež vyžadující zvláštní péči. České Budějovice: Krajský pedagogický ústav.
- Stanka, J. (1983). K problematice diferenciace zvláštní školy. In J. Senka & I. Učeň (Eds.), Diferencovaná zvláštní škola: Sborník materiálů z celostátní instruktáže je koncepčním problémům diferencované zvláštní školy (pp. 11-12). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Švarcová, I. (2000). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- Teplá, M. (2003). Vzdělávání dětí, žáků a dospělých s mentálním postižením. In B. Housarová (Ed.), Speciálněpedagogická čítanka (pp. 45-85). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Teplý, J. (1963). Organizace škol pro mládež vyžadující zvláštní péče. Praha: SPN.
- Valenta, J. (1991). Karel Slavoj Amerling-Komenský 19. století. In J. Pešková, J. Cach, & M. Svatoš (Eds.), Pocta Univerzity Karlovy J. A. Komenskému (pp. 387-391). Praha: Karolinum.
- Zeman, J. (1928). Črty z pedopatologie. Praha: Dědictví Komenského.
- Zemková, J. (1982). Vzdělávání mentálně retardovaných. In M. Černá, J. Novotný, & J. Zemková (Eds.), Kapitoly z psychopedie (pp. 64-94). Praha: Univerzita Karlova.
- Říšský zákon o školách obecných s nejdůležitějšími nařízeními prováděcími a s definitivním řádem školním a vyučovacím pro školy obecné a měšťanské: se srovnávacími pozn. pro prakt. službu školní: vyd. z nařízení c. k. ministerstva kultu a vyučování. (1907). Praha: C. k. školní knihosklad.
- Sbírka říšských zákonů školských. Díl 1. [Upravil Josef Král]. (1894). Praha: Wiesner.
- Sbírka říšských zákonů školských. Díl 2. Sbírka zemských zákonů školských. [Upravil Josef Král]. (1894). Praha: Wiesner.
- Školní a vyučovací řád pro školy obecné a měšťanské i pro školy (třídy) pomocné: výnos ministerstva školství a národní osvěty ze dne 30. července 1937; č. 105.513-I): doplněný podrobným výkladem a úplným abecedním rejstříkem. [Upravil Josef Antonín Kupka]. (1937). Velké Meziříčí: Alois Šašek.
- Učební osnovy zvláštní školy (1. Vyd.). (1989). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Učební osnovy zvláštní školy: 1.-9. ročník. (1993). Praha: Septima.
- Učební plán a učební osnovy (s organizačním řádem) pro školy zvláštní. (1949). Praha. Ministerstvo školství, věd a umění v Praze.
- Vyhláška MŠ ČSR č. 95/1978 Sb., o školách pro mládež vyžadující zvláštní péči.
- Vyhláška MŠ ČSR č. 93/1978 Sb., o základní škole.
- Vyhláška MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., o základní škole.
- Vyhláška MŠMT ČR č. 399/1991 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.
- Vyhláška MŠMT ČR č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.
- Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
- Vyhláška MŠMT ČR č. 62/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
- Vzdělávací program zvláštní školy. (1997). Praha: Septima.
- Zákon č. 86/1929 Sb., o pomocných školách (třídách).
- Zákon č. 31/1953 Sb., o školské soustavě a vzdělávání učitelů (školský zákon).
- Zákon č. 186/1960 Sb., o soustavě výchovy a vzdělávání (školský zákon).
- Zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.