Tělesná kultura 2009, 32(2):79-99 | DOI: 10.5507/tk.2009.012
Vliv progresivních vyučovacích jednotek tělesné výchovy na tělesné zatížení a celkové hodnocení adolescentů s nižším a vyšším sebehodnocením sportovní výkonnosti
- 1 Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, ČR
- 2 AWF Katowice, Polsko
Dlouhodobě pravidelná realizace pohybové aktivity (PA) ve školní tělesné výchově (TV) umožňuje formovat pozitivní postoje všech, i méně predisponovaných dětí, k pohybově aktivnímu a zdravému životnímu stylu. Celkem u 389 děvčat a 111 chlapců ve věku 13-17 let s nižším a vyšším sebehodnocením sportovní výkonnosti byl zjišťován vliv progresivních vyučovacích jednotek TV na jejich PA a celkové hodnocení v párovém srovnání s tradičními jednotkami TV. V tradičních vyučovacích jednotkách TV převažoval direktivní vyučovací styl a výkonové zaměření, zatímco pro progresivní vyučovací jednotky TV bylo typické řešení pohybových úkolů a diferenciace tělesného zatížení. Párově srovnávané progresivní i tradiční vyučovací jednotky TV byly nekoedukované a vedl je stejný vyučující. PA byla posuzována pomocí aktivního energetického výdeje z akcelerometru Caltrac (kcal/45min), kroků z pedometru Omron (počet/45min) a průměrné srdeční frekvence (tepů/min) ze sporttesteru Polar. Úroveň sportovní výkonnosti a celkového hodnocení účastníků vyučovacích jednotek TV byla zjišťována prostřednictvím standardizovaného Dotazníku k diagnostice vyučovací jednotky TV. Progresivní vyučovací jednotky TV snižují rozdíly v PA mezi studenty s nižším a vyšším sebehodnocením sportovní výkonnosti bez poklesu celkového hodnocení těchto jednotek. Děvčata s nižším sebehodnocením sportovní výkonnosti vykázala v progresivních vyučovacích jednotkách TV významně vyšší průměrné * Studie vznikla za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky při řešení výzkumného záměru "Pohybová aktivita a inaktivita obyvatel České republiky v kontextu behaviorálních změn" s identifikačním kódem: RP 6198959221. hodnoty aktivního energetického výdeje (o 17 kcal/45min; p=0,05; d=0,28) a množství kroků (o 398 počet/45min; p=0,007; d=0,36) při vyšším celkovém hodnocení (p=0,04) než v tradičních vyučovacích jednotkách TV. Progresivní vyučovací jednotky přispívají k vyšší PA v TV především u děvčat s nižším sebehodnocením sportovní výkonnosti.
Klíčová slova: akcelerometr Caltrac, pedometr Omron, srdeční frekvence, aktivní energetický výdej, kroky, pohybová aktivita, motivace, prostředí
The influence of progressive physical education lessons on physical load and their total evaluation by adolescents with lower and higher self-assessment of their sport performance
Long-term regular physical activity (PA) in physical education (PE) helps to form positive attitude to physically active and healthy lifestyle in all children including those less predisposed to PA. In total, 389 girls and 111 boys aged 13-17 showing lower and higher selfassessment of their sport performance participated in the survey examining the influence of progressive physical education lessons on their PA and the lesson assessment in comparison to traditional PE lessons. Traditional PE lessons are characterized with directive teaching style and focus on performance, whereas progressive PE lessons are characterized with solving physical activity tasks and individualizing of physical load. The compared progressive and traditional PE lessons were both non-coeducational lessons, taught by the same teacher. PA was assessed based on active energy expenditure measured with Caltrac accelerometer (kcal/45min), number of steps measured by the Omron pedometer (number/45min), and average heart rate (beats/min) measured by Polar heart rate monitor. Sport performance and the total evaluation of the lessons were indentified using questionnaires. Progressive PE lessons decrease the differences in PA between students with lower and higher selfassessment of sport performance and without decrease in the evaluation of the lessons. Girls with lower self-assessment of their sport-performance show significantly higher energy expenditure (above 27 kcal/45min, p=.05, d=.28) and number of steps (above 564 number/45min, p=.007, d=.36) along with higher total evaluation (p=.04) in progressive than in the traditional ones. Progressive PE lessons enhance higher PA in PE lessons especially in girls with lower sport self-assessment of their performance.
Keywords: accelerometer Caltrac, pedometer Omron, heart rate monitor Polar, active energy expenditure, steps, physical activity, motivation, environment
Vloženo: září 2009; Zveřejněno online: říjen 2009; Zveřejněno: březen 2009 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Ames, C. (1992a). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ames, C. (1992b). Achievement goals, motivational climate, and motivational processes. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Barnekow-Bergkvist, M., Hedberg, G., Janlert, U., & Jansson, E. (1996). Physical activity patterns in men and women at the ages 16 and 34 and development of physical activity from adolescence to adulthood. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 6(6), 359-370.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Baranowski, T., & de Moor, C. (2000). How many days was that? Intra-individual variability and physical activity assessment. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71 (2 Suppl.), S74-S78.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Basset, D. R. Jr. (2000). Validity and reliability issues in objective monitoring of physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71 (2 Suppl.), S30-S36.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bradley, C. B., McMurray, R. G., Harrell, J. S., & Deng, S. (2000). Changes in common activities of 3rd through 10th grades: the CHIC Study. Medicine and Science in Sports and Exercise, 32(12), 2071-2078.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chase, M. A. (2001). Children's self-efficacy, motivational intentions, and attributions in physical education and sport. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(1), 47-54.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chmelík, F. (2007). Inovace pedagogických praxí studentů učitelství tělesné výchovy. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Chmelík, F., Frömel, K., Svozil, Z., & Maleňáková, Š. (2007). Vliv vyššího tělesného zatížení na vztah žáků k vyučovacím jednotkám tělesné výchovy. Česká kinantropologie, 11(4), 33- 39.
- Chráska, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice (základy kvantitativně orientovaného výzkumu). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Chytil, J. (2001). Program Diagnoza2001 - program pro sledování, záznam a hodnocení pohybové aktivity ve vyučovacích, cvičebních a tréninkových jednotkách [Computer Software]. Olomouc: SoftWareCentrum.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Corbin, C. B. (2002). Physical activity for everyone: What every physical educator should know about promoting lifelong physical activity. Journal of Teaching in Physical Education, 21(2), 128-144.
Přejít k původnímu zdroji...
- Crocker, P. R. E., Eklund, R. C., & Kowalski, K. C. (2000). Children's physical activity and physical self-perceptions. Journal of Sport Sciences, 18(6), 383-394.
Přejít k původnímu zdroji...
- Daley, J. A. (2002). School based physical activity in the United Kingdom: Can it create physically active adults? Quest, 54(1), 21-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eston, R. G., Rowlands, A. V., & Ingledew, D. K. (1998). Validity of heart rate, pedometry, and accelerometry for predicting the energy cost of children's activities. Journal of Applied Physiology, 84(1), 362-371.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ferrer-Caja, E., & Weiss, M. R. (2000). Predictors of intrinsic motivation among adolescent students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71(3), 267-279.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Francis, L. J., & Grindle, Z. (1998). Whatever happened to progressive education? A comparison of primary school teachers' attitudes in 1982 and 1996. Educational Studies, 24(3), 269-279.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frömel, K., et al. (1996). Kreativní vyučování v tělesné výchově na středních školách [Závěrečná zpráva z řešení výzkumného grantu Univerzity Palackého]. Univerzita Palackého, Olomouc.
- Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Frömel, K., Vašendová, J., Sigmund, E., Zíková, Z., Neuls, F., & Groffik, D. (2000). Individualizace didaktického procesu [Výzkumná zpráva No. F 739/1999]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Hagger, M., Ashford, B., & Stambulova, N. (1998). Russian and British children's physical self-perceptions and physical activity participation. Pediatric Exercise Science, 10(2), 137152.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hastie, P. A., & Trost, S. G. (2002). Student physical activity levels during a season of sport education. Pediatric Exercise Science, 14(1), 64-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Kraut, A., Melamed, S., Gofer, D., & Froom, P. (2003). Effect of school age sports on leisure time physical activity in adults: The CORDIS study. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(12), 2038-2042.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lloyd, J., & Fox, K. (1992). Achievement goals and motivation to exercise in adolescent girls: A preliminary intervention study. British Journal of Physical Education Research Supplement, 11, 12-16.
- Lobstein, T., & Frelut, M. L. (2003). Prevalence of overweight among children in Europe. Obesity Reviews, 4(4), 195-200.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004). Physical activity and energy expenditure: Assessment, trends, and cracking. In R. M. Malina, C. Bouchard & O. Bar-Or (Eds.), Growth, maturation, and physical activity (pp. 457-477). Champaign, IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mitáš, J. (2005). Didaktické aspekty pedagogických praxí v profesní přípravě učitelů tělesné výchovy. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Mitchell, S. A. (1996). Relationships between perceived learning environment and intrinsic motivation in middle school physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 15(3), 369-383.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moritz, S. E., Feltz, D. L., Fahrbach, K. R., & Mack, D. E. (2000). The relation of selfefficacy measures to sport performance: A meta-analytic review. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71(3), 280-294.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ministerstvo Školství, Mládeže a Tělovýchovy (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
- Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Education Psychology, 71(2), 225-242.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ogden, C. L., Flegal, K. M., Carroll, M. D., & Johnson, C. L. (2002). Prevalence and trends in overweight among US children and adolescents, 1999-2000. Journal of American Medical Association, 288(14), 1728-1732.
Přejít k původnímu zdroji...
- Parish, L. E., & Treasure, D. C. (2003). Physical activity and situational motivation in physical education: Influence of the motivation climate and perceived ability. Research Quarterly for Exercise and Sport, 74(2), 173-182.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. (Koldinský, M., Trans.). Praha: Portál.
- Penney, D., & Chandler, T. (2000). Physical education: What future(s)? Sport, Education and Society, 5(1), 71-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník (4th ed.). Praha: Portál.
- Raudsepp, L., Liblik, R., & Hannus, A. (2002). Childrens and adolescents' physical selfperception as related to moderate to vigorous physical activity and physical fitness. Pediatric Exercise Science, 14(1), 97-106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Reese, W. (2001). The origins of progressive education. History of Education Quarterly, 41(1), 1-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rowland, T. W. (2007). Physical activity, fitness, and children. In C. Bouchard, S. N. Blair & W. L. Haskell (Eds.), Physical activity and health (pp. 259-270). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Schneider, P. L., Crouter, S. E., & Bassett, D. R.Jr. (2004). Pedometer measures of freeliving physical activity: Comparison of 13 models. Medicine and Science in Sports and Exercise, 36(2), 331-335.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sheskin, D. J. (2007). Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures (4th ed.). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC.
- Sigmund, E. (2000). Pohybová aktivita v životním způsobu dětí ve věku 11-12 let. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Solmon, M. A. (1996). Impact of motivational climate on students' behaviors and perceptions in a physical education setting. Journal of Educational Psychology, 88, 731-738.
Přejít k původnímu zdroji...
- Standage, M., Duda, J. L., Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95(1), 97-110.
Přejít k původnímu zdroji...
- Statsoft CR. (2007). Statistica Cz. Verze 8.0 [Computer software]. Praha: StatSoft.
- Stone, E. J., McKenzie, T. L., Welk, G. J., & Booth, M. L. (1998). Effects of physical activity interventions in youth: A review and synthesis. American Journal of Preventive Medicine, 15(4), 298-315.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hergenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S., & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. Journal of Pediatrics, 146(6), 732-737.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Svozil, Z. (2005). Didaktické přístupy v profesní přípravě učitelů tělesné výchovy. Habilitační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Telama, R., Yang, X., Laakso, L., & Viikari, J. (1997). Physical activity in childhood and adolescence as predictors of physical activity in young adulthood. American Journal of Preventative Medicine, 13(4), 317-323.
Přejít k původnímu zdroji...
- Treasure, D. C. (1997). Perception of the motivational climate and elementary school children's cognitive and affective response. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19(3), 278-290.
Přejít k původnímu zdroji...
- Treasure, D. C., & Roberts, G. C. (2001). Students' perception of the motivational climate, achievement beliefs, and satisfaction in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(2), 165-175.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Trudeau, F., Laurencelle, L., Tremblay, J., Rajic, M., & Shephard, R. J. (1999). Daily primary school physical education: Effect on physical activity during adult life. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31(1), 111-117.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tudor-Locke, C., Ainsworth, B. E., Thompson, R. W., & Matthews, C. E. (2002). Comparison of pedometer and accelerometer measures of free-living physical activity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(12), 2045-2051.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- U. S. Department of Health and Human Services (2000). Healthy people 2010: Understanding and improving health. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
- Vašendová, J., Frömel, K., & Sigmund, E. (2001). Reliability of accelerometer Caltrac, pedometer Omron and heart rate monitor Polar in aesthetically oriented girls' physical education classes. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Movement and Health (pp. 496- 500). Olomouc: Fakulta tělesné kultury.
- Vašíčková, J. (2002). Individualizované vyučování ve školní tělesné výchově. Disertační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Wallhead, T. L., & Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students' motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23(1), 4-18.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.