Tělesná kultura 2010, 33(1):7-25 | DOI: 10.5507/tk.2010.001

Tělesná výchova a preference volnočasových aktivit u žáků se sluchovým postižením

Petra Kurková, Erik Sigmund
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého, Olomouc, ČR

Školní vzdělávání v České republice v souladu s platnou legislativou umožňuje dětem, žákům a studentům s postižením rovný přístup ke vzdělání, kde obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem. Z hlediska dodržování zásad zdravého způsobu života v dospělosti je pro žáky klíčová zejména vzdělávací oblast výchova ke zdraví, která je realizována v součinnosti se školní tělesnou výchovou. Cílem této studie bylo komparovat dimenze emočních reakcí v tělesné výchově u žáků se sluchovým postižením, kteří studovali ve škole pro sluchově postižené, s dimenzemi emočních reakcí u žáků se sluchovým postižením, kteří byli integrováni v běžné škole. Dílčím cílem bylo srovnat preference volnočasových aktivit a informovanost žáků se sluchovým postižením v obou typech škol o sportovních soutěžích týkajících se této komunity a sportu obecně. Studie se zúčastnili integrovaní žáci se sluchovým postižením (n = 7) z druhého stupně běžných škol (6 dívek a 1 chlapec), jejichž průměrný věk byl 14,43 ± 1,27 roku. Tito žáci byli porovnáváni s žáky (n = 32), kteří studovali ve školách pro sluchově postižené (8 dívek a 24 chlapců), průměrný věk byl 15,19 ± 1,24 roku. Ve škole pro sluchově postižené, která byla vyhodnocena samostatně, bylo zahrnuto 27 žáků se sluchovým postižením (9 dívek a 18 chlapců) s průměrným věkem 15,41 ± 1,28 roku. K hodnocení dimenzí emočních reakcí u žáků se sluchovým postižením bylo použito standardizovaného dotazníku DEMOR, který byl adaptován s ohledem na podmínky žáků se sluchovým postižením. V prezentované studii byly zjištěny pozitivní vztahy k tělesné výchově u žáků se sluchovým postižením. Pouze u škol pro sluchově postižené (mimo školu, která byla hodnocena samostatně) se projevily nižší hodnoty negativních vztahů k tělesné výchově než u žáků z běžných škol. Tyto negativní postoje žáků k tělesné výchově by mohly souviset se sníženou tělesnou zdatností žáků a rolí učitele (tyto aspekty nebyly zjišťovány v rámci této studie) a s typem školy a kurikulárním zaměřením. Žáky se sluchovým postižením, kteří studovali v internátní škole pro sluchově postižené, přivedl ke sportu nejčastěji učitel. U žáků se sluchovým postižením, kteří studovali v běžné škole, měli významný vliv na jejich sportovní iniciaci rodiče. Zjištěné rozdíly ve sportovní iniciaci a organizování volného času pro žáky se sluchovým postižením z obou typů škol vyplývají právě z odlišného fungování škol pro sluchově postižené, které je dáno jejich historickým vývojem.

Klíčová slova: DEMOR, neslyšící, pohybová aktivita, soutěže, sport, volný čas

Physical education and leisure time preferences of pupils who are deaf or hard of hearing

Education in the Czech Republic in accordance with the current legislation enables the children, pupils and students with disabilities to have equal access to education, where content, forms and methods meet the educational requirements of those individuals. From the point of view of the health aspect in their adulthood, especially the educational fields of health and physical education are crucial for pupils. The purpose of this study was to compare the dimensions of emotional reactions of pupils who are deaf or hard of hearing in schools for the deaf and those compare with integrated pupils who are deaf or hard of hearing at basic school (grades 6th-9th) enrolled in physical education classes. It was also compared preferences in leisure time activities and the knowledge of pupils who are deaf or hard of hearing in both schools settings with regard to sport and sports activities related to this community. Participants in this study were integrated pupils who are deaf or hard of hearing (n = 7), whose average age was 14.43 ± 1.27 years. These pupils were compared with pupils from schools for the deaf (n = 32; age 15.19 ± 1.24 years). At school for the deaf who was evaluated separately, were included 27 pupils who are deaf or hard of hearing (n = 27, age 15.41 ± 1.28 years). The standardized questionnaire DEMOR (dimensions of emotional reactions) was used in data collection. This questionnaire was adapted with regards to conditions of pupils who are deaf or hard of hearing. In presented study positive relationships to physical education in pupils who are deaf or hard of hearing were found. Only at schools for the deaf (not counting school for the deaf, which was evaluated separately) strongly lower negative relationships than in pupils from general schools were found. Those negative attitudes of pupils to physical education could be related to the followings: lower physically fitness and the impact of teachers (these variables were not tested in this study) and the kind of school and curricular orientation. As regard sport initiation, logically pupils who studied at residential school for the deaf initiated into sport by their teacher of physical education. In pupils who are deaf or hard of hearing from general schools their parents had a significant impact in their initiation to sport. Differences found in sport initiation and the organizing of leisure time for pupils who are deaf or hard of hearing from both kinds of schools follow from the different functioning of schools for the deaf. These differences result from historical developments.

Keywords: competitions, deaf, DEMOR, leisure time, physical activity, sport

Vloženo: březen 2010; Zveřejněno online: květen 2010; Zveřejněno: leden 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kurková, P., & Sigmund, E. (2010). Tělesná výchova a preference volnočasových aktivit u žáků se sluchovým postižením. Tělesná kultura33(1), 7-25. doi: 10.5507/tk.2010.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Biddle, S., Wang, C. K. J., Kavussanu, M., & Spray, Ch. (2003). Correlates of achievement goal orientations in physical activity: A systematic review of research. European Journal of Sport Science, 3(5), 1-20. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Blair, S. N., & Morris, J. M. (2009). Healthy hearts-and the universal benefits of being physically active: Physical activity and health. Annals of Epidemiology, 19, 253-256. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Butterfield, S. A., Van der Mars, H., & Chase, J. (1993). Fundamental motor skill performances of deaf and hearing children ages 3 to 8. Clinical Kinesiology, 47(1), 2-6.
  4. Finn, K., Johannsen, N., & Specker, B. (2002). Factors associated with physical activity in preschool children. The Journal of Pediatrics, 140(1), 81-85. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Hartman, E., Visscher, C., & Houwen, S. (2007). The effect of age on physical fitness of deaf elementary school children. Pediatric Exercise Science, 19, 267-278. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Iezzoni, L. I., O'Day, B. L., Killen, M., & Harker, H. (2004). Communicating about health care: Observations from persons who are deaf or hard of hearing. Annals of Internal Medicine, 140(5), 356-362. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Jansma, P., & French, R. (1994). Special Physical Education. Englewood Cliffs, NY: Prentice Hall.
  8. Kosma, M., Cardinal, B. J., & Rintala, P. (2002). Motivating individuals with disabilities to be physically active. Quest, 54, 116-132. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kudláček, M. (2008). Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. Olomouc: Univerzita Palackého.
  10. Kudláček, M., Ješina, O., & Janečka, Z. (2009). Paralympijské vzdělávací programy. Tělesná kultura, 32(1), 44-55. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kudláček, M., Ješina, O., & Štěrbová, D. (2008). Integrace žáka s tělesným postižením v kontextu školní tělesné výchovy. Speciální pedagogika, 18(3), 232-239.
  12. Kurková, P. (2003). Fenomény integrace v životním průběhu vrcholových sportovců se sluchovým postižením. Disertační práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  13. Kurková, P. (2009a). Dimenze emočních reakcí v tělesné výchově u žáků se sluchovým postižením v prostředí běžné školy. Česká kinantropologie, 13(4), 40-49.
  14. Kurková, P. (2009b). Role tělesné výchovy a mimoškolních pohybových aktivit u žáků se sluchovým postižením z hlediska zdravého životního stylu. In P. Franiok & R. Kovářová (Eds.), Rovné příležitosti v edukaci osob se speciálními potřebami (pp. 123-128). Ostrava: Ostravská univerzita.
  15. Kurková, P. (2009c). Výchova k aktivnímu pohybovému režimu u žáků se sluchovým postižením [CD]. In 2nd international conference Health Education and Quality of Life (pp. 156-160). České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity.
  16. Kurková, P., Scheetz, N. A., & Stelzer, J. (2010). Health and physical education as an important part of school curricula: A comparison of schools for the deaf in the Czech Republic and the United States. American Annals of the Deaf (in press). Přejít k původnímu zdroji...
  17. Longmuir, P. E., & Bar-Or, O. (2000). Factors influencing the physical activity levels of youths with physical and sensory disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, 40-53. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Lonsdale, C., Sabiston, C. M., Raedeke, T. D., Ha, A. S. C., & Sum, R. K. W. (2009). Self-determined motivation and students' physical activity during structured physical education lessons and free choice periods. Preventive Medicine, 48, 63-79. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Machová, I., & Kudláček, M. (2008). Sport pro osoby s tělesným postižením (atletika vozíčkářů). Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca, 17(4), 166-177.
  20. McWilliams, C., Ball, S. C., Benjamin, S. E., Hales, D., Vaughn, A., & Ward, D. S. (2009). Best-practice guidelines for physical activity at child care. Pediatrics, 124(6), 1650-1659. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98, 583-597. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Pekrun R., Goetz, T., Perry, R. P., Kramer, K., Hochstadt, M., & Molfenter, S. (2004). Beyond test anxiety: Development and validation of the test emotions questionnaire (TEQ). Anxiety, Stress, and Coping. 17, 287-316. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Pollard, R. Q., & Barnett, S. (2009). Health-related vocabulary knowledge among deaf adults. Rehabilitation Psychology, 54(2), 182-185. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Sallis, J. F., & McKenzie, T. L. (1991). Physical education's role in public health. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62, 124-137. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Sigmund, E., Frömel, K., Chmelík, F., Lokvencová, P., & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyučovacích jednotek tělesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32(2), 45-63. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Stewart, D. A., & Thomas N. Kluwin, T. N. (2001). Teaching Deaf and hard of hearing students. Content, strategies and curriculum. Needham Heigst, MA: Allyn and Bacon.
  27. Svoboda, B. (1998). Ověřování dotazníku (DEMOR = dimenze emočních reakcí). Česká kinantropologie, 2(2), 55-58.
  28. Svoboda, B., Jansa, P., Kocourek, J., Perič, T., Hercig, S., Karásková, V., Mužík, V., Šafaříková, J., Šimon, J., & Válková, H. (1995). Some motivation determinant of secondary school youth towards physical activities. AUC - Kinanthrop., 31(2), 9-56.
  29. Štěrbová, D. (2007). Pohybové aktivity v životě dětí s hluchoslepotou. Olomouc: Univerzita Palackého.
  30. Tsai, E., & Fung, L. (2005). Perceived constraints to leisure time physical activity participation of students with hearing impairment. Therapeutic Recreational Journal, 39, 192-206.
  31. U. S. Department of Health and Human Services. (2000). Healthy people 2010: Understanding and improving health. Washington, DC: U. S. Government Printing Office.
  32. Válková, H. (2003). Nejlepší místo pro všechny: integrace mládeže s postižením prostřednictvím různých forem tělesné výchovy a sportu [Závěrečná zpráva o řešení grantového projektu GAČR, registrační číslo: 406/00/1606].
  33. Válková, H. (2008). Komunikace a mentální postižení. In P. Kurková (Ed.), Nevidíme, neslyšíme, nechodíme, přesto si však rozumíme I (pp. 63-70). Olomouc: Univerzita Palackého.
  34. Vlachopoulos, S., Biddle, S., & Fox, K. (1997). Determinants of emotion in children's physical activity: A test of goal perspectives and attribution theories. Pediatric Exercise Science, 9(1), 65-79. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Zaccagnini, K. J. (2005). How physical education teacher education majors should be prepared to teach students with hearing loss: A national needs assessment. American Annals of the Deaf, 150, 273-282. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Retrieved 21. 7. 2009 from: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolsky-zakon.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.